Je medewerker lacht je toe – impuls voor je bedrijf door MTO

Auteur: Yme van der Meer

11 november 2019

Medewerkers zijn het belangrijkste - en vaak ook het duurste - kapitaal van een onderneming. Het is daarom belangrijk om dit kapitaal goed te onderhouden. Je wilt dat jouw medewerkers tevreden zijn en hun werk goed uitvoeren, dus is het handig om te weten wat een medewerker daarvoor nodig heeft. In de praktijk is het niet altijd makkelijk om dat te achterhalen, maar wellicht biedt een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) de uitkomst.

Wat is een MTO?

Het antwoord daarop lijkt voor de hand liggend, maar het is meer dan alleen een onderzoek naar de tevredenheid van jouw medewerkers. Tevredenheid is namelijk een containerbegrip, waaronder vele thema’s (kunnen) vallen. Neem bijvoorbeeld het thema veiligheid, werkdruk, cultuur of de omgang/samenwerking met collega’s. Allemaal thema’s die bedoeld zijn om feedback te verzamelen. De uitkomst en resultaten van een dergelijk onderzoek kunnen als feedback gezien worden en gebruikt worden als input voor verbetering.

Waarom is een MTO belangrijk voor jouw bedrijf?

Meten is weten. In de basis biedt een MTO je inzicht in de stand van zaken, hetgeen wat jij wilt meten en waar het onderzoek op is ingericht. Op korte termijn brengt het veel teweeg, want je vraagt jouw medewerkers immers om anoniem en ongenuanceerd feedback te geven. Hiermee creëer je een stukje betrokkenheid: je geeft namelijk het signaal dat je de input van jouw medewerkers belangrijk vindt. De meerwaarde van het onderzoek zit hem in de vervolgacties die je onderneemt naar aanleiding van de uitkomsten.

Een MTO levert veel informatie op met betrekking tot verwachtingen, meningen en ideeën van jouw medewerkers. Door die uitkomsten als kansen en mogelijkheden te zien en die vervolgens te grijpen, kun je de algehele tevredenheid binnen jouw onderneming verhogen. Uit onderzoek is gebleken dat een hoge medewerkerstevredenheid op zijn beurt weer leidt tot een hogere klanttevredenheid, hogere omzet, hogere winst én lager verzuim.

Wat zijn de gevaren van een MTO?

Het is belangrijk om te realiseren dat een dergelijk onderzoek nogal wat teweeg kan brengen onder jouw medewerkers. Om de betrokkenheid te behouden is het van belang om medewerkers goed te informeren. Zij zijn namelijk net zo nieuwsgierig naar de uitkomsten als jij. Als je niks met de uitkomsten van het onderzoek doet, werkt een dergelijk onderzoek averechts. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers voor, tijdens en na het onderzoek goed in het verhaal worden meegenomen. Een opvolging van de feedback die zij geven is daarom een cruciaal onderdeel in het verhogen van de betrokkenheid en bevlogenheid.

Wanneer je je medewerkers niet meeneemt, dan zullen ze zich in plaats van betrokken juist ontevreden voelen. In het ergste geval zal die ontevredenheid uitgroeien tot demotivatie of mensen die ontslag nemen. Want wat is het nut van feedback geven als er toch niets mee wordt gedaan?

Bentacera’s visie op jouw medewerkers

Vind je het raar dat wij jouw medewerkers het belangrijkste kapitaal van je bedrijf vinden? Denk je nu: mijn medewerkers moeten gewoon doen wat ze moeten doen en waarvoor ze betaald krijgen? Denk dan eens aan je auto: een auto blijft ook niet rijden zolang je er maar benzine in gooit. Zo nu en dan heeft de auto extra (en de juiste) aandacht nodig. Misschien moet je het oliefilter vervangen of is een nieuwe remschijf gewenst, zodat de auto weer optimaal loopt. Datzelfde geldt voor je medewerkers. Ook zij hebben zo nu en dan de juiste aandacht nodig.

Voor je medewerkers zorgen wordt tegenwoordig steeds belangrijker, met name in een tijdperk waarin het moeilijker wordt om personeel te binden (ze willen voor je werken) en te boeien (het lijkt ze leuk om voor jou te werken).

Een MTO is een hulpmiddel om input van jouw medewerkers te verzamelen. Het is een mogelijkheid om te luisteren naar al jouw medewerkers. Het helpt om een hogere medewerkerstevredenheid te creëren. Van daaruit komt iemand het beste tot zijn recht, ontstaan briljante ideeën om processen te verbeteren, nieuwe producten en diensten aan te bieden en wie weet wat nog meer!