De kracht van het medewerkerstevredenheidsonderzoek
Ontdek de voordelen van een MTO voor jouw organisatie!
Het klinkt misschien cliché, maar medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van jouw onderneming. Voor een gezonde onderneming is het belangrijk om dit kapitaal goed te onderhouden. Je wilt graag dat jouw medewerkers tevreden zijn en hun werk goed uitvoeren, dus is het handig om te weten wat een medewerker daarvoor nodig heeft. Maar hoe kom je daar precies achter? Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) biedt uitkomst!
Wat is een medewerkerstevredenheidsonderzoek?
De naam spreekt misschien voor zich, maar een medewerkerstevredenheidsonderzoek is meer dan alleen een onderzoek hoe tevreden jouw medewerkers zijn. Tevredenheid is namelijk een containerbegrip waar meerdere thema’s onder kunnen vallen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Veiligheid
- Werkdruk
- Cultuur
- Werkgeluk
- Omgang en samenwerking met collega's
Met alleen een antwoord op de tevredenheid weet je dus nog niet hoe jouw medewerkers precies over bovenstaande thema’s denken. Dit is juist wel waardevolle informatie die je als ondernemer graag wil verzamelen. Middels een MTO kun je hierachter komen, door via deze weg feedback te verzamelen over deze thema’s.
De antwoorden die je krijgt kun je vervolgens gebruiken als feedback, marktpositionering én tegelijkertijd als input voor gerichte verbetering binnen jouw organisatie.
Waarom is een MTO belangrijk voor jouw bedrijf?
Meten is weten. In de basis geeft een MTO jou inzicht in de stand van zaken over datgene wat jij wilt meten en waar het onderzoek op is ingericht. Er is geen ‘one size fits all’, maar via maatwerk wordt een MTO specifiek op jouw type organisatie afgestemd. Alleen op die manier krijg je waardevolle input met realistische verbeterpunten.
Op korte termijn brengt het veel teweeg, want je vraagt jouw medewerkers om anoniem en ongenuanceerd feedback te geven. Tegelijkertijd creëer je betrokkenheid door het signaal af te geven dat je de input van jouw medewerkers belangrijk vindt. De meerwaarde van het medewerkerstevredenheidsonderzoek zit dan ook in de vervolgacties die je onderneemt zodra je de uitkomsten hebt ontvangen. Alleen door daadwerkelijk met de uitkomsten aan de slag te gaan kun je de algehele tevredenheid binnen jouw organisatie verhogen.
Uit onderzoek blijkt dat een hoge medewerkerstevredenheid op zijn beurt weer leidt tot positieve gevolgen voor jouw organisatie, zoals:
- Hogere klanttevredenheid
- Hogere omzet
- Meer winst
- Lager verzuim
Naast dat je gericht met de feedback aan de slag kunt, zijn positieve uitkomsten natuurlijk ook een mooi middel als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. Werknemers vinden het leuk om bij jou te werken vanwege bepaalde zaken waarover ze heel tevreden zijn, dus waarom zou je dit niet gebruiken om nieuwe medewerkers aan te trekken?
Wat zijn de gevaren van een MTO?
Bij een MTO denk je misschien niet direct aan gevaren. Toch is het goed om je te realiseren dat dit nogal wat teweeg kan brengen bij jouw medewerkers. Om de betrokkenheid te behouden is het van belang om je medewerkers goed te informeren. Ze zijn namelijk net zo nieuwsgierig naar de uitkomsten als jij.
Een dergelijk onderzoek werkt averechts als je niets met de uitkomsten doet. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers voor, tijdens en na het onderzoek goed in het verhaal worden meegenomen. Een opvolging op de feedback die zij geven is daarom een cruciaal onderdeel in het verhogen van de betrokkenheid van jouw medewerkers.
Wanneer je je medewerkers niet meeneemt en niks met de uitkomsten doet, dan zullen ze zich mogelijk in plaats van betrokken juist ontevreden voelen. In het ergste geval zal die ontevredenheid uitgroeien tot demotivatie of mensen die ontslag nemen. En geef ze eens ongelijk, want wat is het nut van feedback geven als er toch niets mee wordt gedaan?
Onze visie op jouw medewerkers
Misschien denk je, ‘mijn medewerkers moeten gewoon het werk uitvoeren waarvoor ze betaald krijgen’. Bij Bentacera maken we graag de vergelijking met een auto, die blijft namelijk ook niet automatisch rijden als je alleen tankt. Met enige regelmaat heeft de auto extra (en de juiste) aandacht nodig. Misschien moet je het oliefilter vervangen of is het tijd voor een nieuwe remschijf, zodat de auto weer optimaal loopt. Datzelfde geldt voor je medewerkers. Ook zij hebben de juiste aandacht nodig om optimaal te presteren.
De kracht van herhaling
De vergelijking met de auto houdt hier niet op, want net als een periodieke APK is het aan te raden om een MTO ook regelmatig te herhalen. Door dit onderzoek bijvoorbeeld jaarlijks uit te (laten) voeren wordt het mogelijk om te gaan vergelijken. Wat ons betreft dé beste manier om trends, ontwikkelingen en verbeteringen binnen jouw organisatie zichtbaar te maken!
In de huidige arbeidsmarkt wordt het steeds belangrijker om goed voor je medewerkers te zorgen. We bevinden ons in een tijdperk waarin het steeds moeilijker wordt om personeel te binden (ze willen voor je werken) en te boeien (het lijkt ze leuk om voor je te werken). Neem jij de tijd en moeite om in jouw medewerkers te investeren? Dan heb je automatisch een streepje voor.
Kortom, een medewerkerstevredenheidsonderzoek is een hulpmiddel om waardevolle input van jouw medewerkers te verzamelen. Het is een mogelijkheid om naar hen te luisteren en helpt om een hogere medewerkerstevredenheid te creëren. Van daaruit komt iemand het beste tot zijn recht, ontstaan briljante ideeën om processen te verbeteren, nieuwe producten en diensten aan te bieden en wie weet wat nog meer!
Yme van der Meer
HR Adviseur P&S
Wil je meer weten? Neem dan contact op met Yme van der Meer.
Meer weten over personeel?
Lees ook onze andere blogs of neem direct contact met ons op!