Dividend uitkeren in 2024?
Zoals we in onze blog van 7 januari schreven, willen we thuiswerkend Noord-Nederland inzetbaar houden. Naast de praktische kant van gezond en veilig thuiswerken is er ook een juridische kant. Want wie is waar verantwoordelijk voor? Zijn de rechten helder en herroepbaar? Wordt de vergoeding fiscaal juist en slim verloond?
Verantwoordelijkheid als werkgever bij thuiswerken
Als werkgever ben jij verantwoordelijk voor een ergonomisch goed ingerichte werkplek, ook bij thuiswerken. Het is belangrijk dat je jouw mensen goed informeert over de werkwijze en dat je de Arboregels goed uitlegt. Daarbij zie je er ook op toe dat deze regels nageleefd worden. De Inspectie SZW heeft aangekondigd in 2021 meer te gaan controleren op thuiswerkplekken, het is dus van belang om dit goed geregeld te hebben. Daarnaast wil je als werkgever ook gewoon dat je mensen gezond en efficiënt kunnen werken.
Jouw verantwoordelijkheid (en je recht) is ook dat de afspraken duidelijk vastliggen. Hiermee voorkom je discussie achteraf en vooral ook onnodige kosten. Als je besluit een vergoeding te betalen aan je medewerkers, wil je dit fiscaal zo voordelig mogelijk doen. Afhankelijk van jouw situatie kun je hier de vrije ruimte van de WKR juist wel of niet voor benutten.
Verantwoordelijkheid als werknemer bij thuiswerken
De medewerker is zelf ook verantwoordelijk voor het goed inrichten van de thuiswerkplek. Het belangrijkste daarbij is dat er verantwoordelijkheid genomen wordt in het naleven van de Arboregels. Anders gezegd, dat jouw medewerker goed voor zichzelf zorgt. Een goede houding, voldoende pauzes en voldoende ventilatie op de werkplek zijn zaken die onder zijn verantwoordelijkheid vallen. Als hij daarmee rekening houdt, zal de medewerker efficiënter, productiever en op een gelukkige manier thuis kunnen werken.
Goed geregeld
Het is dus belangrijk dat je bovenstaande zaken goed regelt. Elk bedrijf is anders en heeft andere voorkeuren. Daarom kijken we tijdens het opstellen van het beleid samen hoe jij je medewerkers wilt ondersteunen. Het resultaat? Helderheid voor je mensen om veilig en gezond thuis te werken!
Vragen of meer weten?
Klik hier voor meer informatie over de juridische aspecten van het thuiswerken en thuiswerkbeleid in het algemeen.
Wanneer je direct actie of informatie wilt, kun je uiteraard contact opnemen via 088-3210700 of door middel van onderstaand contactformulier.
Meer weten over personeel?
Lees ook onze andere blogs of neem direct contact met ons op!