Kom uit die stoel! Zoek jouw sollicitant!

Gepubliceerd op 6 november 2019
Kom uit die stoel! Zoek jouw sollicitant!

Op zoek naar een nieuwe medewerker? Eerst maar eens een vacature opstellen en uitzetten. Gedaan? "Dan zit mijn taak erop" denk je misschien. Maar is dat wel zo? Ben je dan wel klaar? Zorgt deze afwachtende houding er wel voor dat je de juiste mensen op de juiste plek krijgt?

Op dit moment is er meer vraag dan aanbod op de arbeidsmarkt. Met andere woorden: er zijn minder werkzoekenden dan dat er werkplekken beschikbaar zijn. Er is dus sprake van schaarste. Het aantal openstaande vacatures steeg het afgelopen kwartaal opnieuw. In juni 2019 steeg dit aantal met 6.000 naar 284.000. De kans is groot dat dit ook invloed op de vacature die jij hebt uitgezet. Jouw vacature staat nu al een maand uit, maar geschikte sollicitanten blijven weg. Is dit te verwijten aan de schaarste op de arbeidsmarkt? In deze blog lees je wat jij, als ondernemer, kunt doen om die schaarste te baas te blijven.

Draai de rollen om
Het wordt tijd dat jij energie gaat steken in de zoektocht naar nieuwe medewerkers. Jij, als ondernemer, moet de rollen omdraaien! Wacht niet langer af tot mensen reageren op de vacature, maar ga zelf actief op zoek naar de juiste medewerker. Hoe? Wij helpen je een handje.

Employer branding
Als werkgever moet je ervoor zorgen dat je een aantrekkelijke werkgever bent voor jouw (toekomstige) medewerker(s). Een belangrijk onderdeel hiervan is employer branding: jij moet zorgen dat je de Rolex wordt in jouw branche. Door te werken aan jouw bedrijf creëer je een voorkeurspositie bij (potentiële) medewerker(s). Het doel van employer branding is het binden (behouden) van bestaande medewerkers en het boeien (aantrekken) van nieuwe medewerkers. Employer branding geeft kortom een positieve boost aan jouw eigen bedrijfsimago. Lees meer over employer branding in de blog van onze collega Yme.

Medewerkersbeleving
Employer branding is te koppelen aan de medewerkersbeleving. Door actief bezig te zijn met de medewerkersbeleving, creëer je een bedrijf waar iedereen betrokken is bij het behalen van de gestelde doelen. Hierdoor heerst er binnen jouw bedrijf een sfeer van plezier, vertrouwen en wordt er waardering uitgesproken voor elkaar en elkaars werk. Actief bezig met employer branding en de beleving van jouw medewerkers? Dan is de basis gelegd voor het verwelkomen van die nieuwe medewerkers. Maar hoe nu verder?

Aan de slag
Je hebt aandacht besteed aan het interne proces van jouw bedrijf. Het is nu tijd om dit aan de buitenwereld te laten zien. Als ondernemer neem je een actieve houding aan en laat je die nieuwe medewerker zien waarom hij of zij bij jou moet komen werken. Je klopt immers veel eerder aan bij een bedrijf dat warmte, openheid en enthousiasme uitstraalt!

Kijkje in jouw keuken
De rollen zijn omgedraaid. Dat betekent niet dat een nieuwe medewerker op zoek gaat naar jou, maar dat jij op zoek gaat naar de geschikte kandidaat. Hoe? Door eropuit te trekken en op onderzoek uit te gaan. Deze zoektocht brengt je bijvoorbeeld naar scholen of banenmarkten. Door scholen te bezoeken, laat je scholieren kennismaken met jouw bedrijf. Een goede manier om deze studenten aan jouw bedrijf te verbinden is het aanbieden van stages en het geven van seminars/colleges. Je geeft ze simpelweg een kijkje in jouw keuken. De contactmomenten met studenten zorgen ervoor dat studenten ambassadeurs worden van jouw bedrijf.

Speeddaten
Een andere, wellicht wat onbekendere mogelijkheid, is het organiseren van speeddates of een ‘open huis’. Bij speeddates nodig je kandidaten uit, waarbij je korte gesprekjes voert met deze mensen. In bijvoorbeeld tien minuten hebben jij en je kandidaat al een goed beeld van elkaar gekregen. Door zo’n speeddate of een open huis te organiseren, kun jij je bedrijf optimaal promoten. Je kunt deze dag gebruiken om de leukste werkplek van jouw regio, Noord Nederland of zelfs jouw branche te laten zien!

Gebruik jouw netwerk
Een andere tip die wij jou mee willen geven: gebruik je eigen netwerk en ook vooral dat van jouw medewerkers om die nieuwe medewerker te vinden.

100% match?
Zorg dat je bij het werven en selecteren niet alleen kijkt naar ervaring en diploma’s, maar vraag naar drijfveren, waarden, ambities en passies van de (potentiële) medewerker. Dit verhoogt de kans op een goede match voor de lange termijn, van beide kanten. Je krijgt hiermee betrokken medewerkers en samen ga je werken aan jouw doelen en jouw mooie bedrijf.

Tot slot: Wees creatief in jouw manier van werven en selecteren. Stop vooral niet bij de standaard procedure. Er is zoveel meer mogelijk! Steek energie in de zoektocht naar jouw nieuwe medewerker en durf de rollen om te draaien. De kans dat jij de juiste persoon gaat vinden, wordt op deze manier een stuk groter!

Heb jij hulp nodig bij het werven van nieuw personeel? Neem dan gerust contact met ons op via 088-3210700 of via onderstaand contactformulier. Wij helpen je graag!

Erwin Henstra en Sanne Rikst Reijenga

Wij maken tijd

  • De zaken goed op een rij hebben
  • Grip op processen krijgen
  • Betere balans tussen leven en werken
  • Wij maken tijd door te bentaceren!

Alles in de cloud

bentaceraapp

Alles op één plek: de Bentacera cloud!

Meer weten?