Jouw (potentiële) medewerkers als grootste fan – Employer Branding

Gepubliceerd op 11 oktober 2019
Jouw (potentiële) medewerkers als grootste fan – Employer Branding

Beeld je eens een spiksplinternieuwe Ferrari (of sportwagen naar keuze) in. En probeer die dan voor je te zien met het interieur en de prestaties van een derdehands Fiat Multipla. De buitenkant mag dan nog zo mooi zijn, toch is die Ferrari een stuk minder waard… Daarom is het zo belangrijk om aandacht te besteden aan de ‘binnenkant’ van je onderneming. Jouw personeel vormt de kern van je organisatie en weerspiegelt jouw ‘merk’ als werkgever.

De metafoor met de Ferrari geeft de verbinding weer tussen Employer Branding en HR. Door middel van HR, het inzetten van passende personeelsinstrumenten, kun je ervoor zorgen dat er een alignment (samensmelting) ontstaat tussen het personeel aan de ene kant en de missie en visie van jouw organisatie aan de andere kant.

Waarom Employer Branding?

Vanwege toenemende (en al aanwezige) krapte op de arbeidsmarkt, is het steeds moeilijker om personeel te vinden. Juist daarom is het zo belangrijk om jezelf als aantrekkelijke werkgever te presenteren. Employer Branding is het verkrijgen van een voorkeurspositie in de mindset van (potentiële) medewerkers. Het doel van Employer Branding is het binden (behouden) en boeien (aantrekken) van de medewerkers die jij zoekt. Door aandacht te schenken aan je bedrijfsimago en een goede werkomgeving te creëren, word je als vanzelf interessant voor jouw medewerkers. In de voorgaande blog van collega Lukas van Middelaar hebben jullie kunnen lezen over de medewerkersreis en het belang van een optimale medewerkersbeleving. Employer Branding borduurt voort op de medewerkersbeleving binnen jouw organisatie, met als achterliggend doel het werven van nieuw talent.

Waar begint de reis?
Employer Branding raakt twee groepen mensen: potentiële medewerkers en bestaande medewerkers. Het is dan ook belangrijk om Employer Branding te zien als een middel en geen doel op zich. Employer Branding is simpelweg een middel om talent aan te trekken en te behouden. De reis van een (potentiële) medewerker bij jouw bedrijf start vaak voordat je dit beseft. Deze begint namelijk al bij de eerste kennismaking die een (potentiële) medewerker met jouw bedrijf heeft. De reis begint dus met de wijze waarop jij je als werkgever en als bedrijf positioneert, onderscheidt en kenbaar maakt in de markt. Om de juiste medewerkers te binden en te boeien, is het belangrijk dat je helder voor ogen hebt wie jij bent als werkgever en wat jouw organisatie drijft.

Wat vinden jouw medewerkers?
Start altijd in je bedrijf (denk aan het interieur van die Ferrari). Benut de beleving van jouw medewerkers, zij kunnen als geen ander omschrijven hoe de werksfeer binnen jouw organisatie is. Ga in gesprek met je medewerkers, luister goed naar wat ze nodig hebben en investeer in zaken die zij belangrijk vinden. Enkele voorbeelden zijn: meer verantwoordelijkheid, flexibiliteit, afwisseling, arbeidsvoorwaarden, privé/werk balans, etc. Een middel dat kan helpen om een beeld te krijgen van de ervaringen van jouw medewerkers is een medewerker tevredenheidsonderzoek (MTO). Wij helpen je graag bij het uitvoeren van een MTO. De opgehaalde informatie levert input voor het bepalen van waarden die voor jouw organisatie belangrijk zijn. Als je dit weet, kun je de waarden van jouw organisatie extern op vele manieren kenbaar maken. Denk aan: activiteiten op sociale media, advertenties, vacatures, open dagen, persberichten en andere marketing uitingen.

Wat kunnen je medewerkers voor jou betekenen?
Heb jij jouw Employer Brand sterk neergezet? In de meeste gevallen leidt dit ertoe dat jouw huidige medewerkers extra trots zijn om voor jouw organisatie te werken. Dit is niet alleen goed voor de motivatie en betrokkenheid, maar ook voor het werkplezier van je mensen. Door hen een sterk en authentiek verhaal mee te geven, kunnen ze als je grootste fans meebouwen aan het imago van je bedrijf. Dit verhoogt op zijn beurt weer de optimale beleving van een (potentiële) medewerker. Zorg er dus voor dat je datgeen wat je uitstraalt en daar waar jouw organisatie voor staat ook waarmaakt. Zodat die Ferrari ook echt ruíkt, voelt en klínkt als een Ferrari.

Tip:
De key to success: het achterhalen van jouw authentieke bedrijfswaarden, zodat je deze op een consistente en geloofwaardige wijze waar kunt maken.

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op via 088-3210700 óf door middel van onderstaand contactformulier.

Yme van der Meer

Wij maken tijd

  • De zaken goed op een rij hebben
  • Grip op processen krijgen
  • Betere balans tussen leven en werken
  • Wij maken tijd door te bentaceren!

Alles in de cloud

bentaceraapp

Alles op één plek: de Bentacera cloud!

Meer weten?