Bestelauto’s worden duurder voor de ondernemer

17 november 2022

Deze blog is geschreven door: Trynke de Vries.

Op Prinsjesdag heeft het kabinet het Belastingplan 2023 gepresenteerd. Er zijn maatregelen voorgesteld, die negatief uit kunnen pakken voor ondernemers. Twee voorstellen zijn specifiek gericht op belastingen op de bestelauto van de ondernemer. In deze blog gaan wij in op deze twee voorstellen en de nadelige gevolgen ervan.

Afschaffen vrijstelling bpm voor bestelauto

Bij aankoop of import van een auto jonger dan 5 jaar, is belasting van personenauto’s en motorrijwielen ( bpm) verschuldigd. Voor ondernemers geldt momenteel een vrijstelling van bpm, bij aankoop of import van een bestelauto. Het kabinet stelt voor om deze vrijstelling met ingang van 1 januari 2025 af te schaffen. De bpm voor bestelauto’s wordt dan afhankelijk van de CO2-uitstoot. Hiermee wordt de grondslag voor de bpm op bestelauto’s gelijkgetrokken met die voor personenauto’s.

Als het voorstel wordt doorgevoerd, wordt de verschuldigde bpm berekend aan de hand van een vast tarief (€ 66,91 in 2023), vermenigvuldigd met het aantal gram CO2-uitstoot per kilometer. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de bpm voor de bestelauto. Voor een Mercedes Vito is bijvoorbeeld op basis van het hiervoor genoemde tarief ongeveer € 10.800 aan bpm verschuldigd. De bpm verhoogt de aankoopprijs van de bestelauto aanzienlijk en is daarmee een grote kostenpost voor de ondernemer.

Aangezien de CO2-uitstoot van een elektrische auto nihil is, is bij de aankoop of import van een volledig elektrische bestelauto geen bpm verschuldigd.

Verhogen motorrijtuigenbelasting

Naast de afschaffing van de vrijstelling bpm, heeft het kabinet voorgesteld om per 1 januari 2025 ook het tarief motorrijtuigenbelasting (mrb) voor bestelauto’s van ondernemers te verhogen. Momenteel betaalt een ondernemer voor een bestelauto een verlaagd tarief mrb. De voorgestelde verhoging van de mrb bedraagt in 2025 15% van het verschuldigde bedrag. In 2026 gaat de mrb verder omhoog met 6,96%. Dit is een aanzienlijke verhoging binnen twee jaar.

Voor elektrische auto’s geldt momenteel een vrijstelling van mrb. Vanaf 2025 wordt deze vrijstelling afgebouwd en vanaf 2026 vervalt de vrijstelling geheel. Hierdoor geldt vanaf 2026 voor elektrische auto’s hetzelfde tarief als voor een auto van hetzelfde gewicht met een benzinemotor.

Conclusie

Indien de belastingplannen worden aangenomen, dan wordt de bestelauto vanaf 1 januari 2025 duurder voor de ondernemer. Als je voornemens bent een niet-elektrische bestelauto (jonger dan 5 jaar) aan te schaffen, is het voordelig om dit voor 1 januari 2025 te doen. De bpm kan dan nog worden bespaard.

 

HULP NODIG? WIJ DENKEN GRAAG MET JE MEE

Voor vragen over bovenstaande kan je contact met ons opnemen via 088-3210800 of het onderstaande contactformulier.

Trynke de Vries
Junior Belastingadviseur