De arbeidsmarkt: goede tijden, slechte tijden

Gepubliceerd op 22 mei 2019
De arbeidsmarkt: goede tijden, slechte tijden

Je zet een advertentie op Indeed, plaatst een tweet, gebruikt LinkedIn en vraagt collega’s om personeel aan te dragen. Kortom: je zet alle mogelijke middelen in. Toch laat het aantal reacties te wensen over. De sollicitanten die reageren beschikken niet over de juiste papieren of hebben onvoldoende werkervaring in het vakgebied. Je collega-ondernemers zitten in hetzelfde schuitje: ook zij zitten te springen om goed gekwalificeerd personeel. Maar waar vind je ze?

Zicht op de arbeidsmarkt

Wat je nodig hebt is zicht op de arbeidsmarkt in jouw sector. Uit recente cijfers blijkt dat ze in de techniek, bouwnijverheid en in de zorg dringend mensen nodig hebben. Kijk voor je eigen branche eens op deze website. Over de gehele linie is de vraag naar personeel groot en het aanbod gering.

Daarnaast is inzicht in je huidige personeelsbestand belangrijk. Wat is de algemene leeftijdsopbouw in jouw bedrijf? Wanneer gaan er mensen met pensioen of willen ze wellicht minder gaan werken? Door hier nu al naar te kijken kun je tijdig inspelen op toekomstige arbeidsmarktontwikkelingen.

Contact met opleidingsinstituten

Ben je op zoek naar personeel, dan is het verstandig om eens buiten de geijkte kaders te kijken. Goed contact met het opleidingsinstituut waar potentiële medewerkers worden klaargestoomd voor het vak is bijvoorbeeld een mooie mogelijkheid. Een stagiair is in potentie een nieuwe collega. Bijkomend voordeel is dat een stagiair soms frisse ideeën heeft waar je echt iets mee kunt. Als je als organisatie bekend bent bij het opleidingsinstituut zal het ook eenvoudiger zijn om de pareltjes ertussenuit te pikken. De school kent jou en weet waar ze hun studenten naartoe sturen.

Personeel als ambassadeur

Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je je huidige personeel als ambassadeur op laat treden voor je bedrijf. Mensen die trots zijn om voor jou te werken, blij zijn met de kansen die ze krijgen en het gevoel hebben zelf bij te dragen aan het succes van de onderneming; betere reclame kun je niet krijgen.

Tijdens de laatste recessie was er een bouwonderneming die ondanks de moeilijke tijd zijn personeel in dienst hield. De concurrentie maakte soms andere beslissingen om te overleven. Deze werkgever moest lange tijd op een houtje bijten, maar hij ging ervoor. Want, zo was zijn redenatie: er komen weer betere tijden aan en dan heb ik mijn personeel hard nodig. Dat levert nu resultaat op. Het personeel is trouw aan de onderneming en weet dat het gewaardeerd wordt. Samen staan ze sterk in goede en in slechte tijden.

Om dat te realiseren is aandacht voor je medewerkers van groot belang. Zorg voor een veilige en vertrouwde omgeving. Luister met aandacht naar hun ideeën en wensen en doe er daadwerkelijk iets mee. Profiteer van de kansen die ze zien zodat jouw bedrijf jullie bedrijf wordt. En vergeet niet om de arbeidsmarkt in de gaten te houden: waar liggen de kansen en bedreigingen in goede en in slechte tijden?

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog, neem dan gerust contact met ons op via 088-3210800 of door middel van onderstaand contactformulier.

Cobi Osinga

Wij maken tijd

  • De zaken goed op een rij hebben
  • Grip op processen krijgen
  • Betere balans tussen leven en werken
  • Wij maken tijd door te bentaceren!

Alles in de cloud

bentaceraapp

Alles op één plek: de Bentacera cloud!

Meer weten?