Ondernemerskracht - Onder de Luifel

12 november 2020

Sinds 1960 is Onder de Luifel een full service conceptcateraar die van elk moment een event maakt, zowel privé als zakelijk. Zo deinzen ze niet terug voor een bedrijfsfeest met 2.000 gasten, maar ook een intiem thuisdiner zien ze als een mooie uitdaging.

In tijden van crisis

Onder de Luifel is zoals zovelen hard geraakt door de huidige crisis. De vooruitzichten voor 2020 waren goed, maar van de één op andere dag viel alles weg. Huib Jan de Graaf (Onder de Luifel): “Het was zeer onwerkelijk. Je ervaart op dat moment geen perspectief. Het is net alsof je op zee zit en je moet navigeren, maar je zit in dichte mist.

We hebben eerst reparatie schilderklussen gedaan. Toen dat klaar was en we er achter kwamen dat de crisis van lange duur zou zijn, hebben we bedacht om onze mensen bij bestaande relaties te detacheren. Onze mensen kwamen eerst op de zaak en na een kop koffie ging men naar de relaties. Voor het team was dit zeer goed en iedereen was heel positief.”

Kijken naar wat wél kan

Na de eerste beperkingen besloot het bedrijf een andere benadering te kiezen: kijken naar wat er wél kan. Om meer duidelijkheid te krijgen, hebben ze contact gezocht met de Gemeente Leeuwarden. Huib Jan: “Er bleek meer te kunnen dan we dachten, zoals meer particuliere feestjes. Dat bood ons gelukkig weer nieuwe omzet.”
Helaas, maar begrijpelijk, werden er vervolgens weer meer maatregelen getroffen, waardoor er hooguit zes personen bij elkaar mochten komen. “Dit hield toen weer minder omzet in. En zakelijke opdrachten waren er op dat moment nauwelijks.”

The Social Smart Party
Daarom heeft Onder de Luifel geprobeerd het vertrouwen te winnen van hun relaties. Door het bedenken van ‘The Social Smart Party’ wilden ze laten zien dat het mogelijk is om een feest coronaproof te organiseren. “Het laatste stukje verantwoordelijkheid ligt uiteraard bij de gasten, maar daar kunnen wij hen wel goed op attenderen. Door leuke tips & tricks maken we mensen bewust van de anderhalve meter afstand. Zo kunnen we iedereen een veilig gevoel geven en ze de garantie geven van een verantwoord en coronaproof feestje. Deze opzet werd zeer gewaardeerd door de relaties. Men voelde zich daadwerkelijk veilig”, vertelt Huib Jan.

Mensen vertrouwen geven
Onder de Luifel heeft meer coronaproof initiatieven opgestart. Zo hebben ze de ‘Monoboxen’ ontwikkeld. Deze zogenaamde lunchboxen worden geleverd bij relaties en voldoen aan alle veiligheidseisen. Ook ontwikkelden ze het ‘Social dinner’ concept: Live cooking, waarbij de gasten veilig en verantwoord kunnen genieten van gezonde en lekkere food concepten. Voor bedrijven ontwikkelen ze alternatieven voor de kerstborrels.
“We zijn o.a. bezig met drive through straten waar beleving en verbinding samen komen in een gezellige setting om de kerstpakketten uit te delen. Door mensen het vertrouwen te geven dat het ook in deze tijd mogelijk is om iets te organiseren, biedt je hen kansen en maken wij het mogelijk dat onze onderneming kan blijven draaien”, aldus Huib Jan. “Voor ons is deze manier van werken absoluut effectief.”

Blik op de toekomst

Huib Jan weet zeker dat een aantal facetten van deze manier van werken blijvend is.
“We zijn allemaal meer bewust van wat men aan het doen is en wat het inhoudt als je bij wijze van spreken bovenop elkaar zit. Al zou het in de toekomst alleen maar zijn ter voorkoming van de griep.” Huib Jan heeft ook nog een tip voor collega-ondernemers: “Kijk niet naar wat er niet kan, maar blijf vooral kijken naar wat er wel kan!”