Wordt er in jouw organisatie met of zonder kegels gebowld?

Auteur: Jan Spoelstra

11 november 2019

Je rijdt ’s ochtends naar je werk, pakt een kop koffie, start je computer op, opent je mail en begint vol goede moed aan het beantwoorden van de binnengekomen mail. Ondertussen rinkelt de telefoon en komt er een collega binnen. Waarschijnlijk herken je het wel. Voordat je het weet rol je van het één in het ander. Aan het eind van de dag is het gelukt om je mailbox bij te werken, zijn je telefoontjes beantwoord en heb je je collega’s geholpen. Klant blij, collega blij, jij blij. Perfect, toch?

Om er achter te komen of dit inderdaad perfect is kun je jezelf de vraag stellen of dit eigenlijk niet bowlen zonder kegels is. Want heb je jouw doel wel bereikt als je zo werkt? Heb je de kegels geraakt? Staan er überhaupt kegels op de baan? Of anders gezegd: heb je eigenlijk wel doelen? Deze vragen geven exact aan wat de essentie bij organiseren is.

Bowlen zonder kegels is niet leuk
Als het om doelen gaat gebruikt Ben Tiggelaar de metafoor bowlen. Ik vond de metafoor verhelderend, inspirerend en goed te begrijpen, waardoor ik deze ook graag met jou deel!

De realiteit is namelijk dat er in veel organisaties toch vaak zonder kegels wordt gebowld. Ondanks dat we allemaal weten dat dat niet leuk is. Als we de metafoor doortrekken naar ons werk, dan zijn we aan het werk, maar hebben we eigenlijk geen idee met welk doel. Er staan immers geen kegels. Zodra we ze neerzetten wordt het leuk, want doelen hebben aantrekkingskracht en geven motivatie.

Je wilt graag weten hoeveel kegels je geraakt hebt en hoeveel punten je daarmee scoort
Nog weer even terug naar die bowlingbaan: stel dat er kegels op de baan staan, maar in het midden van de baan een wit laken hangt. Je gooit wel de ballen en zo nu en dan hoor je kegels vallen, maar je ziet niet hoeveel. Ook hier is de link naar organisaties snel gelegd. In deze situatie zijn er wel doelen, maar zien medewerkers niet of ze die behalen en wat het (ze) oplevert. Zodra het laken weg is, kunnen we zien dat we daadwerkelijk scoren en wat dit oplevert. En dat wil je, want scoren wil iedereen.

Het is de taak van de leiding om kegels neer te zetten en de score inzichtelijk te maken
Als er kegels op de baan staan en iedereen de scores kan zien, begint misschien wel het belangrijkste. Dan is het aan de leiding om elke medewerker te laten ervaren dat specifiek datgene wat hij of zij doet écht iets uitmaakt voor de klant. Wanneer de medewerker ervaart dat hij of zij écht iets betekent, zal de medewerker zijn werk met meer plezier doen. Het mooiste hiervan is dat dit een positieve vicieuze cirkel oplevert: de medewerker heeft meer plezier in zijn werk, dat waardeert de klant en door de waardering van de klant heeft de medewerker weer meer plezier in zijn werk.

Wanneer je organiseert, zijn doelen onmisbaar om effectief, efficiënt en met plezier te kunnen werken. De vraag is: bepalen jouw doelen jouw dagelijkse bezigheden? Of word je geleid door de waan van de dag? Doelen zijn essentieel om ook op lange termijn succesvol te zijn. Wil jij ook heldere doelen waar jij én je organisatie gemotiveerd door raken?
 

Wil je meer weten naar aanleiding van deze blog, neem dan gerust contact met ons op via 088-3210800