5 waardevolle tips bij thuiswerken

12 februari 2021

Zoals we in onze blog van 11 januari schreven, willen we thuiswerkend Noord-Nederland inzetbaar houden. Waar thuiswerken voorheen een uitzondering was, is het nu de standaard. De verwachting is dat veel bedrijven het thuiswerken structureel zullen aanhouden, ook als we weer ‘gewoon’ naar kantoor kunnen. Het is belangrijk om thuiswerken beleidsmatig en juridisch goed geregeld te hebben, maar óók in de praktijk. Want hoe regel je dat je mensen gezond en veilig thuiswerken? Is de medewerker bewust van de risico’s van een langdurige verkeerde houding? Welke tips zijn er voor jou als werkgever en voor jouw medewerkers?

5 belangrijke tips bij thuiswerken

1. Zorg voor verbinding: Plan vaste momenten in. Bijvoorbeeld aan het begin van de dag voor overleg en informeel contact met je team.
2. Fysieke balans: De mens is gemaakt voor beweging. Kom dus af en toe van je werkplek af. Bel bijvoorbeeld staand of lopend.
3. Signalen burn-out: Bij thuiswerken is het risico op psychische klachten groter. Neem klachten over vermoeidheid serieus en geef aandacht aan die collega die niet iets feller reageert dan dat je gewend bent. Vraag door en ontdek samen wat hierachter zit. 
4. Thuiswerken met kinderen: Wees reëel naar jezelf, je gezin en je werkgever. Het belangrijkste is dat je goede afspraken met alle drie maakt over wat je wel kunt en wat niet.
5. Arboregels: Zorg voor een goed ingerichte plek. 

Bovenstaande tips kunnen jouw medewerkers helpen om disbalans te voorkomen waardoor de kans op een eventuele burn-out of onnodige verzuimkosten kleiner zal worden.

Naast een beleidsstuk, waarmee je helderheid creëert voor jouw medewerkers en zaken juridisch goed vastlegt, bieden wij ook een thuiswerkinstructie aan. Deze instructie bevat vele waardevolle tips en handvaten om het thuiswerken zo efficiënt mogelijk in te richten.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over de vakantiedagen van jouw medewerkers? Neem dan gerust contact op via 088-3210700 of door middel van onderstaand contactformulier.

Lukas van Middelaar