Kom uit die stoel! Zoek jouw sollicitant!

29 januari 2021

Op zoek naar een nieuwe medewerker? Eerst maar eens een vacature opstellen en uitzetten. Gedaan? "Dan zit mijn taak erop" denk je misschien. Maar is dat wel zo? Ben je dan wel klaar? Zorgt deze afwachtende houding er wel voor dat je de juiste mensen op de juiste plek krijgt en dat er een ‘match’ ontstaat?

Op dit moment is er meer vraag dan aanbod op de arbeidsmarkt. Met andere woorden: er zijn minder werkzoekenden dan dat er werkplekken beschikbaar zijn. Er is dus sprake van schaarste. Het aantal openstaande vacatures steeg het afgelopen kwartaal opnieuw. In het derde kwartaal van 2020 is het aantal openstaande vacatures gestegen naar 264.000. Dit is 48 duizend meer dan het vorige kwartaal, nog nooit eerder is zo’n grote stijging gemeten. De kans is groot dat dit ook invloed heeft op de vacature die jij hebt uitgezet. Jouw vacature staat nu al een maand uit, maar geschikte sollicitanten blijven weg. Is dit te verwijten aan de schaarste op de arbeidsmarkt? In deze blog lees je wat jij, als ondernemer, kunt doen om die schaarste te baas te blijven.

Draai de rollen om

Het wordt tijd dat jij energie gaat steken in de zoektocht naar jouw nieuwe medewerkers. Jij, als ondernemer, moet de rollen omdraaien! Wacht niet langer af tot mensen reageren op de vacature, maar ga zelf actief op zoek naar de juiste medewerker. Hoe? Wij helpen je een handje.

Employer branding

Als werkgever moet je ervoor zorgen dat je een aantrekkelijke werkgever bent voor jouw (toekomstige) medewerker(s). Een belangrijk onderdeel hiervan is employer branding: jij moet zorgen dat je de Rolex wordt in jouw branche. Door te werken aan jouw bedrijf creëer je een voorkeurspositie bij (potentiële) medewerker(s). Het doel van employer branding is het binden (behouden) van bestaande medewerkers en het boeien (aantrekken) van nieuwe medewerkers. Employer branding geeft kortom een positieve boost aan jouw eigen bedrijfsimago. Lees meer over employer branding in de blog van onze collega Yme.

Medewerkersbeleving

Employer branding is te koppelen aan hoe medewerkers het werken bij jou ervaren. Door actief bezig te zijn met het sturen op een positieve beleving van jouw medewerkers binnen jouw bedrijf, creëer jij een bedrijf waar iedereen betrokken en gemotiveerd is bij het behalen van de gestelde doelen. Hierdoor heerst er binnen jouw bedrijf een sfeer van plezier, vertrouwen en wordt er waardering uitgesproken voor elkaar en elkaars werk. Actief bezig met employer branding en de beleving van jouw medewerkers? Dan is de basis gelegd voor het verwelkomen van die nieuwe medewerkers. Maar hoe nu verder?

Aan de slag

Je hebt aandacht besteed aan het interne proces van jouw bedrijf. Het is nu tijd om dit aan de buitenwereld te laten zien. Als ondernemer neem je een actieve houding aan en laat je die nieuwe medewerker zien waarom hij of zij bij jou moet komen werken. Je klopt immers veel eerder aan bij een bedrijf dat warmte, openheid en enthousiasme uitstraalt!

Kijkje in jouw keuken

De rollen zijn omgedraaid. Dat betekent niet dat een nieuwe medewerker op zoek gaat naar jou, maar dat jij op zoek gaat naar de geschikte kandidaat. Hoe? Door eropuit te trekken en op onderzoek uit te gaan. Deze zoektocht brengt je bijvoorbeeld naar scholen of banenmarkten. Door scholen te bezoeken, laat je scholieren kennismaken met jouw bedrijf. Een goede manier om deze studenten aan jouw bedrijf te verbinden is het aanbieden van stages en het geven van seminars/colleges. Je geeft ze simpelweg een kijkje in jouw keuken. De contactmomenten met studenten zorgen ervoor dat studenten ambassadeurs worden van jouw bedrijf.

Speeddaten

Een andere tip die wij jou mee willen geven: gebruik je eigen netwerk en ook vooral dat van jouw medewerkers om die nieuwe medewerker te vinden.

100% match?
Zorg dat je bij het werven en selecteren niet alleen kijkt naar ervaring en diploma’s, maar vraag naar drijfveren, waarden, ambities en passies van de (potentiële) medewerker. Dit verhoogt de kans op een goede match voor de lange termijn, van beide kanten. Je krijgt hiermee betrokken medewerkers en samen ga je werken aan jouw doelen en jouw mooie bedrijf.

Tot slot: Wees creatief in jouw manier van werven en selecteren. Stop vooral niet bij de standaard procedure. Er is zoveel meer mogelijk! Steek energie in de zoektocht naar jouw nieuwe medewerker en durf de rollen om te draaien. De kans dat jij de juiste persoon gaat vinden, wordt op deze manier een stuk groter!

Heb jij hulp nodig bij het werven van nieuw personeel? Neem dan gerust contact met ons op via 088-3210700