Een veilig werkklimaat kun je creëren!

04 maart 2022

Je hoeft maar een krant open te slaan of een nieuwsitem op tv te volgen en je wordt ermee geconfronteerd. Bij het koffieapparaat en in de wandelgangen is dit het gesprek van de dag. En heel eerlijk, het is ook best wel een ding.


Seksuele intimidatie, machtsmisbruik, pestgedrag of discriminatie zijn allemaal redenen waarom er behoefte is aan een vertrouwenspersoon. Soms komt een werknemer in een situatie die niet gewenst is, maar waar moet diegene naartoe? En wat is de rol van de werkgever of het bestuur? Dit zijn allemaal vragen waar we in dit blog iets meer over willen vertellen.

Wanneer is een vertrouwenspersoon nodig?

Als een werknemer in een situatie belandt die hij of zij niet (direct) met de leidinggevende of het bestuur wil, durft of kan bespreken, is het goed dat er een persoon is, binnen of buiten het bedrijf, waar iedereen terecht kan. In deze situatie is er behoefte aan een veilig klimaat waarin deze persoon een ervaring in een vertrouwelijke setting kan bespreken. En, het belangrijkste, dat deze persoon geholpen wordt om uit deze vervelende situatie te komen.

Een vertrouwenspersoon is in de basis een luisterend oor en heeft geheimhoudingsplicht. Hij of zij kan het probleem niet oplossen maar deze persoon kan je wel helpen. Deze vertrouwenspersoon zou kunnen helpen bij het indienen van een klacht en weet waar je terecht kunt voor professionele hulp.

Is het hebben van een vertrouwenspersoon verplicht?

Vooralsnog is het antwoord nee op deze vraag. Het hebben van een vertrouwenspersoon is (nog) niet wettelijk verplicht. Maar weet wel dat er een wijziging van de Arbowet in behandeling is, waarin staat dat je als werkgever moet regelen dat de medewerkers toegang hebben tot een vertrouwenspersoon. De indienster mevrouw Senna Maatoug van Groen Links zegt hierover door de wettelijke verplichting komt er meer aandacht voor het onderwerp, waardoor meer werkgevers ook het belang zullen gaan inzien van het hebben van een vertrouwenspersoon.” *

Uitgangspunt van de Arbowet is dat je goed voor je personeel moet zorgen. Je moet je personeel beschermen tegen lichamelijke, psychische en sociale klachten. De Arbowet noemt dit psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Denk aan stress door hoge werkdruk of pesten, maar hieronder valt ook dat mensen niet meer met plezier naar het werk gaan als gevolg van ongewenste omgangsvormen.

Het beschikbaar hebben van een vertrouwenspersoon voor je werknemer kan verzuim voorkomen. Wist je dat werk gerelateerde psychische klachten zorgen voor een groot deel van het ziekteverzuim in Nederland!

Welke opties heb je?
Een vertrouwenspersoon kun je zelf intern aanstellen of extern inhuren. Juist bij kleine mkb-bedrijven, met weinig werknemers, past een externe vertrouwenspersoon vaak beter.

Kies je voor een interne vertrouwenspersoon? Dan is dat vaak een extra rol die deze persoon naast zijn eigen functie heeft. Wel moet je dan rekening houden met de kosten die er gemaakt worden om een vertrouwenspersoon zo goed mogelijk zijn of haar rol uit te kunnen laten voeren.

Bron: * https://www.compliance-instituut.nl/wetsvoorstel-verplichtstelling-vertrouwenspersoon-opnieuw-ingediend-bij-de-tweede-kamer/

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op via 088-3210700 of door middel van onderstaand contactformulier.