Werken aan herstel, maar er loeren gevaren...

Auteur: Ruud Koehof

23 juli 2021

De economie heeft steeds minder last van de pandemie en er mag steeds meer, de grenzen gaan open en de Nederlandse economie herstelt zich. We zien dat de markt in veel sectoren aantrekt en dat de geplande groei strategie van voor de COVID crisis weer uit de kast gehaald wordt. Echter is er wel een maar…. Er loert een groot gevaar!

In veel sectoren is er al een tekort aan vakkundig personeel. In het Noorden staan er bijvoorbeeld al meer dan 100 vacatures open voor goede calculators. Dit geldt voor veel meer functies in de diverse branches.

Naast deze uitdaging van personeelstekorten, vrezen de Nederlandse bedrijven de acute prijsstijgingen, import maatregelen en de materiaal tekorten. In de hele productieketens staan bedrijven stil omdat de levering van materialen en onderdelen onder druk staat. Grondstoffenleveranciers in binnen- en buitenland kunnen niet snel genoeg opschalen, waardoor toeleveringsketens dreigen vast te lopen. Vrijwel alle materialen zijn ook niet aan te slepen: van hout tot olie en van kunststof tot rubber tot aluminium. Bedrijven gaan nu grondstoffen hamsteren, waardoor de problemen zich kunnen verergeren. Ondernemers willen wel, maar het verkrijgen van materiaal is een grote uitdaging.

De verwachting is dat deze uitdagingen na de zomer alleen maar groter worden. Ondernemers vrezen dat de problemen tot in 2022 aanhouden. Ook analisten verwachten tot in 2022 hoge prijzen, mits het economisch herstel doorzet. Deze marktontwikkelingen maken het herstel en de groei van bedrijven erg lastig. Voor veel mkb bedrijven staat de winstgevendheid enorm onder druk en levertijden worden langer. Driekwart van de installateurs en technisch dienstverleners verwacht een lagere winst omdat ze extra kosten niet kunnen doorrekenen.

Wat kan en moet je eigenlijk doen wanneer de kosten door een inflatie toenemen? Kan je zomaar de prijzen verhogen? In de leveringsvoorwaarden staat er vaak wel iets over in, maar de grootste vraag is… Durf je het ook te vragen aan je klant? 

Groeiplannen

Maar wat betekent deze ontwikkelingen nu voor jouw groeiplannen? Stil staan kan namelijk ook voor achteruitgang leiden. Misschien moet je als bedrijf wel minder omzet gaan draaien, maar met een veel beter rendement. Ook dat is een vorm van groei. Het is nu ook de tijd om te analyseren welke strategie het beste bij jouw organisatie hoort.
Probeer eens te antwoorden op de volgende vragen:

  • Wil ik groeien in/op?
  • Het aantal klanten? Repeterende omzet?
  • De kwaliteit van je producten/diensten?
  • Het aantal medewerkers?
  • Het aanbod diensten of producten?
  • Het rendement van mijn organisatie?

Voor veel ondernemers zijn er voldoende mogelijkheden om nú een stabiele basis te leggen voor continuïteit, betere winstgevendheid en een structurele groei van binnenuit. En dat in plaats van te jagen naar meer omzet, al dan niet met hulp van een groeistrategie.

Wat weet je eigenlijk over de winstgevendheid en de waarde van jouw bedrijf op dit moment? Hoe zou je het vinden als jij met de huidige omvang enorm kan groeien in winstgevendheid, waarde en continuïteit? En hoe zou je het vinden als jij dit zelf dagelijks aan kan sturen? Zou dat een mooie groeidoelstelling kunnen zijn voor de komende periode?

Grip op rendement

Grip krijgen en houden makkelijker dan je denkt. Ondanks wat ondernemers allemaal moeten, grip houden op de zaken en hiermee het bedrijf sturen is veel eenvoudiger dan je zou denken.

Als geen ander weten wij dat je de volle aandacht nodig hebt als je een groeistrategie wilt volgen. Daarbij is ook belangrijk wat jouw specifieke behoeften zijn. Hiervoor hebben wij de bedrijfsdoorlichting ontwikkeld.
Een bedrijfsdoorlichting levert jouw direct inzichten op in:

  • jouw verbeterpotentieel;
  • jouw kostprijs;
  • jouw capaciteit;
  • jouw succes klanten;
  • jouw rendement;
  • jouw succes;

Op een inspirerende wijze lichten wij jouw bedrijf, samen met jou en je medewerkers, door. We analyseren samen met jou de succesfactoren binnen je bedrijf en concretiseren wij onderstaande vragen.

Samen kunnen we de volgende vragen beantwoorden:

  • Welke ambities heb je en waar wil ik over 3 jaar staan als ondernemer en met je bedrijf?
  • Wat kost jouw bedrijf per dag?
  • Wat is de huidige kostprijs en hoe is deze bepaald?
  • Wat is de capaciteit die je iedere dag, week of maand moet realiseren?
  • Wat wordt mijn capaciteit wanneer de schaarste toe blijft nemen?
  • Wat is de winstcapaciteit?
  • Waar ligt het grootste verbeterpotentieel?
  • Waar wordt geld aan verdiend (klanten/producten/diensten/kanalen, etc)?
  • Hoe bereken je de (minimale) verkoopprijs?

De uitkomst van deze bedrijfsdoorlichting is dat jij jouw bedrijf kan gaan sturen aan de hand van de eerder bepaalde succesfactoren. Als laatste stellen we samen met jou een goed doordacht jaarplan op, inclusief een actie- & verbeterplan. Kort maar krachtig en vooral praktisch.

Rust, structuur en regelmaat

Na deze stap heb jij een goed en betrouwbaar businessplan, gekoppeld aan acties om je doelstellingen en ambities te kunnen realiseren. Je kunt jouw onderneming beter sturen en hierdoor zal het resultaat stijgen. De praktijk heeft inmiddels bewezen dat deze aanpak bij 90% van de ondernemers al binnen 3 maanden leidt tot een structurele winstverbetering. Ofwel rendement op korte termijn. Daarnaast werken deze ondernemers gericht aan de vergroting van de langetermijnwaarde van hun bedrijf.

Is dit moeilijk?  Nee, maar je moet het wel echt willen en daarbij willen wij je graag helpen om jouw ambities te realiseren.

Is je interesse gewekt en wil jij ook een verbetering in het resultaat? Neem dan gerust contact met ons op via 088 - 3210800 of door middel van onderstaand contact formulier.

 

Ruud Koehof & Jan Spoelstra