“Maak je wel echt tijd voor mensen?”

14 oktober 2016

Als ondernemer is het belangrijk dat je goed zorgt voor je belangrijkste kapitaal: je mensen. Je wilt dat je medewerkers gemotiveerd zijn. Je wilt dat de zaken in het bedrijf goed lopen en je wilt focus op de doelen van je bedrijf. Het einde van het jaar nadert. Maak daarom weer eens echt tijd voor je mensen en ga met ze in gesprek.

Mijn ervaring in het MKB is dat er nog weinig structuur zit in de gesprekken tussen ondernemer en medewerkers. Wat ik veel hoor is “we spreken elkaar iedere dag”. Dat klopt natuurlijk. Maar heb je het dan ook over de doelen van het bedrijf, samenwerking en persoonlijke ontwikkeling?

Door echt in gesprek te gaan geef je jouw medewerkers een signaal. Je maakt tijd voor ze en laat zien dat ze belangrijk zijn. In een goed gesprek voelen ze zich gewaardeerd. Ze kunnen laten weten wat er goed gaat en wat ze willen verbeteren en ze krijgen van jou als ondernemer complimenten en tips om te groeien. Zo komen ze in beweging en dat is motiverend.

Als jouw medewerkers gemotiveerd zijn en in beweging komen, hoef ik niet uit te leggen dat je hier zelf ook veel aan hebt. Ze gaan hun werk beter doen. Ze gaan beter samenwerken. Ze doen dat stapje extra. Ze nemen hun verantwoordelijkheden en nemen jou het werk uit handen. Het is lastig om dat in euro’s uit te drukken, maar is zeer waardevol!

Bij Bentacera komen de gesprekken er ook weer aan. Voor mij betekent dit terugkijken op mijn eerste jaar als extern HRM-adviseur. Sinds januari ben ik samen met Cobi Osinga en Marian van Vliet aan het bouwen aan de HRM-dienstverlening voor Bentacera. In januari had ik verwacht dat we nu verder zouden zijn. Dit zegt misschien meer over mijn eigen drive, dan over wat reëel is. We zijn samen met passie aan het bouwen en ik weet dat we op de goede weg zijn. Het gesprek is een goed moment om echt stil te staan, om te kijken, te leren en vooruit te blikken. Waar willen we in 2017 naar toe? Welke extra dienstverlening gaan we ontwikkelen? Wat gaan we doen om dat te realiseren? Welke ontwikkeling wil ik persoonlijk maken? Mooie vragen waar ik graag over in gesprek ben.

Als laatste nog even dit: hoe moeten die gesprekken nu heten? De term beoordelingsgesprek heeft soms een negatieve bijklank. Een eenrichtingsverkeer waarbij je als medewerker aan de ‘baas’ bent overgeleverd. Bij Bentacera zijn de gesprekken dit jaar omgedoopt tot waarderingsgesprekken, maar ik heb ook de termen koffiegesprekken, eindejaarsgesprekken en zoldergesprekken (je snapt waar de gesprekken plaats vinden) gehoord. Als dit een issue is, leg je het je medewerkers voor. Waar voelen ze zich goed bij? Uiteindelijk gaat het erom dat zowel je mensen als jij als ondernemer vooruit komen.

Maak tijd voor je belangrijkste kapitaal. Maak tijd voor je mensen. Ik wens je de komende maanden mooie gesprekken toe.