Hé werknemer, vind je mij eigenlijk wel leuk genoeg?

Auteur: Marian van Vliet

17 mei 2017

Vanuit mijn werk als HR-adviseur heb ik met veel verschillende bedrijven te maken. Wat mij daarbij opvalt is hoe verschillend werkgevers naar hun mensen kijken. Ik zie veel verscheidenheid in de stijl van leidinggeven, communiceren en bedrijfscultuur. Op zich is diversiteit en eigenheid natuurlijk prachtig, maar toch heb ik het idee dat er op dit vlak voor werkgevers nog veel te winnen valt.

Waarom is er veel te winnen en wat is dan precies die winst?

Laat ik beginnen met uitleggen waarom het volgens mij veel oplevert als je medewerkers gelukkig zijn. Even een paar feiten die uit onderzoek naar voren zijn gekomen: gelukkige medewerkers zijn gemotiveerder en innovatiever. Ook werken ze beter samen, zijn productiever en minder vaak ziek. Lukt het je dus om je medewerkers gelukkig te krijgen en te houden, dan levert dat veel op voor je bedrijf. Niet onbelangrijk om hierbij te noemen is dat gelukkige medewerkers de ‘ambassadeurs’ van je bedrijf zijn. Ze stralen uit dat ze bij een topbedrijf werken en brengen dit gevoel impliciet en expliciet over op je (potentiële) klanten. Dit alleen al is fantastisch voor het imago van je bedrijf; daar kan echt geen reclamecampagne tegenop.

Een goed imago is overigens niet alleen fijn naar je klanten toe, maar zeker ook essentieel voor je positie als werkgever in de arbeidsmarkt. Doordat de economie aantrekt, zie je langzamerhand krapte ontstaan op die arbeidsmarkt. Het wordt daarom steeds belangrijker om te werken aan een goed imago als werkgever, zodat je nu en in de toekomst genoeg gekwalificeerde mensen kunt krijgen.

Laten we er nu eens vanuit gaan dat ik je er met bovenstaande van heb overtuigd dat gelukkig personeel direct invloed heeft op het succes van je bedrijf. Misschien zit je je nu te bedenken of je dit kunt meenemen in je personeelsbeleid. Hoe pak je dat dan aan? Hoe krijg je goede mensen en zorg je dat ze willen blijven? Stap één is dat je inziet waarom het voor mensen belangrijk is om werk te hebben. Het geeft ze, naast inkomen, een doel en het gevoel mee te tellen. Met een baan betekenen ze iets in de samenleving en krijgen ze de mogelijkheid zich te ontwikkelen. Daarnaast zorgt werk voor sociale verbondenheid.

Welke zaken tellen mee bij de keuze voor een werkgever?

Gebleken is dat mensen veel waarde hechten aan zingeving in het werk. Vaak vinden ze het een pré als een werkgever het ondernemen richt op economische prestaties, met respect voor de sociale kant en binnen ecologische randvoorwaarden. Dit is het zogenaamde maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Medewerkers willen het gevoel hebben ergens aan bij te dragen en willen weten waar hun werkgever voor staat. Door als bedrijf helder te formuleren wat je waarden en wat je doelen zijn, zorg je ervoor dat mensen voelen dat een bedrijf bij ze past. Ga met het formuleren van je waarden overigens niet te lichtzinnig om; als medewerkers merken dat de waarden vooral op papier tellen en niet doorklinken in alles wat het bedrijf doet, dan zullen ze teleurgesteld op zoek gaan naar een andere werkgever.

Heb je besloten dat je werk wilt maken van het geluk van je medewerkers, dan raad ik je aan je personeelsbeleid tegen het licht te houden. Kijk goed waar je punten kunt scoren op het gebied van arbeidsvoorwaarden, het beoordelingssysteem, de balans tussen werk en privé, de keuzevrijheid bij het uitvoeren van het werk, kansen voor persoonlijke groei en duurzame inzetbaarheid. Belangrijk is ook dat mensen vanaf het eerste contact met het bedrijf een goede indruk krijgen. Vanaf de werving van personeel kun je dus al werken aan je imago. Zorg ook voor een goed inwerkprogramma voor nieuwe medewerkers. Ken je mensen en toon interesse. Laat mensen weten waar je voor staat en hoe het gaat. Geef ze zo nu en dan een complimentje en wees vooral duidelijk en eerlijk.

Bovenstaande zijn een paar min of meer eenvoudige stappen waarmee je volgens mij al veel kunt bereiken. Bedenk dat bedrijven waar de meest gelukkige medewerkers werken, vaak ook het meest succesvol zijn. En bedenk ten slotte dat als je mensen het fijn hebben op hun werk, het ook voor jou als ondernemer nog veel leuker is om naar je werk te gaan.