Vragen over personeel(sbeleid)

Gepubliceerd op 15-5-2020 16:42:07

We leven met elkaar in een lastige tijd, waarin iedereen op een bepaalde manier geraakt wordt door de coronacrisis, zowel persoonlijk als zakelijk. Wij begrijpen dit bij personeel & salaris (P&S) maar al te goed. We schetsen drie situaties waarin een ondernemer zich kan bevinden en waarbij we je uitstekend kunnen helpen:

1. Welke route kies jij als je weer mag ondernemen?

Misschien is jouw bedrijf wel zwaar geraakt. Wellicht ben je de groot deel of de gehele omzet kwijt en heb je een NOW-aanvraag gedaan om de personeelskosten te kunnen betalen. Toch blijft het onzeker of dit genoeg is. Misschien zet je het personeel in om je te helpen bij verbouwingsklussen binnen het bedrijf, waar anders geen tijd voor is of leen je personeel uit. Helaas genereert dit waarschijnlijk weinig omzet.

Toch is het belangrijk dat je er als ondernemer over nadenkt en juist nu de kansen pakt: Allereerst de vragen die nu spelen, bv als ontslag gaat spelen, hoe pak je dat aan? En daarna vragen voor na de crisisperiode: Heb je dan voldoende personeel, beschikt het personeel over de juiste vaardigheden en beschikken ze over de juiste (hulp)middelen?

2. Druk en nu geen tijd om te werken aan je HR beleid?

Je kunt ook in de situatie verkeren dat het goed gaat. Als ondernemer heb je eigenlijk vrijwel geen last van de crisis en de aanvragen blijven binnenkomen. Het werk stroomt dus binnen en jij en je medewerkers hebben het ontzettend druk. Bovendien ben je al maanden op zoek naar nieuwe, enthousiaste medewerkers. Het lukt je echter niet de juiste mensen aan te trekken. Misschien vind je het ook wel lastig om je medewerkers gemotiveerd te houden in deze tijd. Zij dragen door gesloten scholen, sportclubs of kinderopvang op het moment extra plichten met zich mee. Je vindt als werkgever een goede werk-privé balans belangrijk en je staat nu voor de uitdaging je medewerkers gezond, gemotiveerd en betrokken te houden.

Ook in deze situatie is het belangrijk hierop te anticiperen. Vragen die dan bv. spelen: Hoe pak je dat aan? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn bedrijfsvoering blijft draaien? Waar hebben je medewerkers behoefte aan? Is duidelijk wie welke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden draagt?

3. Nog voldoende werk, maar het neemt wel af

De eerste twee voorbeelden zijn behoorlijk zwart-wit. Misschien val jij met jouw bedrijf er wel tussenin. Je hebt nog voldoende werk, maar de crisis heeft wel (negatieve) invloed op het aantal werkaanvragen. Ook in die situatie zijn er diverse vragen te bedenken. Hoe zorg je dat het werk op de juiste manier wordt verdeeld, zodat je optimaal gebruik maakt van de capaciteiten? Welke leiderschapsstijlen zijn van belang? Bezitten jouw medewerkers (nog) de juiste competenties? Wat zijn de bevoegdheden, taken en op welk vlak willen je medewerkers zich ontwikkelen? Hoe kom je in gesprek met je medewerkers?

Herken jij je als ondernemer in deze vragen? Onze adviseurs bij P&S denken graag met je mee om antwoorden te krijgen op deze vragen. Ons advies: Blijf als werkgever zichtbaar voor jouw personeel en de buitenwereld, ook als het uitzicht even ontbreekt.

Wij maken tijd

  • De zaken goed op een rij hebben
  • Grip op processen krijgen
  • Betere balans tussen leven en werken
  • Wij maken tijd door te bentaceren!

Alles in de cloud

bentaceraapp

Alles op één plek: de Bentacera cloud!

Meer weten?