Verzuim en arbeidsconflict

Gepubliceerd op 14 november 2018
Verzuim en arbeidsconflict

Ken je dat? Je geeft je medewerker een opdracht en je merkt de weerstand. De volgende ochtend ontvang je een appje met daarin een ziekmededeling. Als ‘baas’ denk je precies te weten wat je medewerker denkt. Je weet zeker dat dit geen echte ziekmelding is, maar dat de medewerker gewoon geen zin in de opdracht heeft. Maar is dat ook zo? Is dit niet gewoon een aanname? Hoe moet het nu verder? Accepteer je de ziekmelding? Kortom: waar loop jij als werkgever in zo’n situatie tegenaan? En nog belangrijker: hoe ga je er mee om?

Stel jezelf eerst eens de volgende vragen:
- Wat is mijn verbinding met deze medewerker?
- Vind ik het niet vreemd dat mijn medewerker op deze manier reageert op een opdracht?
- Zou het kunnen zijn dat er meer speelt?
- Wat heb ik eraan gedaan om dat te kunnen weten?

Onze ervaring is dat veel verzuim en conflicten door (goede) communicatie voorkomen kan worden door goed in verbinding te staan met je medewerker. Kortom: heb je regelmatig gesprekken met je medewerker? Vraag je wel eens hoe het met hem is? Door op deze manier in contact te staan met je medewerkers creëer je verbinding. Je hebt dan een beter beeld van hoe het met je medewerkers gaat, of ze hun werk nog wel leuk vinden en of er zaken spelen. Meestal speelt er meer als een medewerker zo heftig op jou of de situatie reageert en vaak zijn er dan al signalen geweest, die jij (misschien) hebt gemist.

Wat had je kunnen doen om een dergelijke situatie te voorkomen? Om te beginnen moet er duidelijkheid zijn. Hoe organiseer je dit? Voorbeelden hiervan zijn:

- Zorg voor een cultuur waarin vertrouwen en veiligheid is. Geef je medewerkers de kans zich te uiten, luister naar hen en kom afspraken na. 

- Organiseer regelmatig leuke activiteiten. Dit draagt bij aan een goede teamgeest en samenwerking. Daarnaast zorgt het voor meer motivatie en minder ziekteverzuim. 

- Ga regelmatig in gesprek met je medewerkers. (Hiermee bedoelen we ook gewoon een belangstellend gesprekje bij de koffieautomaat).

- Zorg voor een actueel personeelshandboek met een goed verzuimprotocol.

Allemaal heel leuk en aardig, maar de situatie is er al, dus je wilt weten wat je nu met die ziekmelding doet. Accepteer je die? Even een stukje gratis advies: ga met je medewerker in gesprek. Omschrijf de situatie, vertel wat je gezien hebt, geef aan wat je gevoel hierbij was en vraag daarna aan je medewerker of dat klopt. Vervolgens kun je bespreken of je de ziekmelding accepteert of niet. Want als de medewerker echt ziek is, moet je de melding accepteren. Als blijkt dat de melding voortkomt uit onvrede, dan is het zaak hier samen verder over in gesprek te gaan. Zo kun je wellicht tot een oplossing van het conflict komen.

Situaties waarin verzuim en een arbeidsconflict elkaar overlappen zijn vaak erg lastig om aan te pakken. Het hangt dan van de situatie af hoe dit het beste kan worden opgelost. Voorkomen is altijd beter dan ‘genezen’. Ziekteverzuim kan namelijk tot hoge kosten leiden en een arbeidsconflict draagt niet bij aan een goed imago voor jou als werkgever. In de praktijk is natuurlijk elke situatie anders. In conflictsituaties reageren mensen vaak niet zoals je verwacht. Het is een goed idee om je door een deskundige te laten bijstaan bij conflicten, om verdere escalatie te voorkomen.

Het is, zoals je inmiddels misschien wel door hebt, in ieders belang om dergelijke situaties te voorkomen of in ieder geval snel op te lossen. Dit zorgt voor minder verzuim en een prettige werksfeer.

Wil je meer weten of heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op via 088-3210800 óf door middel van onderstaand contactformulier.


Emma Kort - Rienks
en Marian van Vliet

Wij maken tijd

  • De zaken goed op een rij hebben
  • Grip op processen krijgen
  • Betere balans tussen leven en werken
  • Wij maken tijd door te bentaceren!

Alles in de cloud

bentaceraapp

Alles op één plek: de Bentacera cloud!

Meer weten?