Tijdelijk geen salarisadministrateur, en nu?

01 december 2020

Je hebt het vast weleens van iemand gehoord: “De salarisverwerking kunnen we zelf, zo moeilijk is het allemaal niet”.

Kwetsbaar zonder salarisadministrateur

Dit hoor ik zelf soms ook en in de praktijk zou dat prima kunnen. Míts je voldoende kennis en kunde in huis hebt om de salarisadministratie uit te voeren. Als dat niet het geval is, loop je toch tegen problemen aan.
Ik zie dit met name bij de grote(re) bedrijven die een salarisadministrateur in dienst hebben. Deze medewerker is plotseling een tijdje afwezig vanwege ziekte, verlof of erger nog; de werknemer stopt! Dan blijkt opeens dat de salarisadministratie toch niet zo makkelijk is als eerst werd gedacht. Er is een diversiteit aan mutaties die verwerkt moeten worden en de wetgeving verandert ook regelmatig. Hoe zat het bijvoorbeeld ook alweer met de ketenregeling van de arbeidsovereenkomsten? En kan een bonus bruto of misschien ook netto uitgekeerd worden?

Er is niemand binnen het bedrijf die het gelijk kan overnemen, omdat er simpelweg niet voldoende kennis is om deze werkzaamheden op te pakken. Het ging toch goed? Nu realiseert men zich opeens dat het bedrijf erg kwetsbaar is omdat maar één werknemer beschikte over de juiste kennis om de werkzaamheden goed uit te voeren.

Jij als ondernemer begrijpt heel goed dat je in zo’n geval snel een oplossing moet vinden, want je wilt voorkomen dat medewerkers ontevreden zijn omdat hun salarisstrook niet klopt. Maar hoe pak je dit op de juiste manier aan?

Vacature uitzetten? Een ervaren salarisadministrateur is niet snel gevonden en dan is er ook nog zoiets als een mogelijke opzegtermijn van de toekomstige werknemer.

Een interne medewerker opleiden tot salarisadministrateur? Een opleiding kost tijd en wie gaat deze medewerker opleiden? En is er iemand binnen de organisatie die deze functie ambieert?

Gelukkig is er nog een optie: (tijdelijke) ondersteuning via Bentacera

Bij Bentacera verzorgen we de salarisadministratie van ruim 1500 werkgevers, maar wist je dat wij je ook kunnen ontzorgen wanneer je tijdelijk ondersteuning bij de salarisadministratie nodig hebt?

Zelf heb ik inmiddels bij meerdere werkgevers interim-werkzaamheden mogen verzorgen en dit maakt me enthousiast! Naar een nieuwe locatie gaan en mensen ontmoeten die je nog niet kent, maakt me nieuwsgierig. Ik stel mezelf vragen, zoals: Wat is dit voor bedrijf? Wat doen ze precies? Hoe zijn de processen momenteel ingericht en zou dit nog beter kunnen? Zijn er nog subsidiemogelijkheden?

Ik heb de mogelijkheid om met een frisse blik het bedrijf en de (salaris)administratie te benaderen en dit resulteert vaak ook in nieuwe mogelijkheden voor de werkgever. Daarnaast merk ik dat er snel vertrouwen is en dat mensen openstaan voor oplossingen waar ze zelf nog niet aan hadden gedacht.

Tijdelijke ondersteuning geeft de werkgever tijd en ruimte om te doen waar hij goed in is zonder zich zorgen te maken over de salarisverwerking. Zodra de salarisadministrateur weer start na ziekte of verlof zorg ik voor een goede overdracht. Ook wanneer er een nieuwe salarisadministrateur begint, helpen we vanuit Bentacera bij het inwerken. Uiteraard blijven we ook na afloop van de opdracht beschikbaar voor vragen.

Het mooiste compliment wat ik kan krijgen, is dat wanneer een werkgever hulp nodig heeft, hij jou weer weet te vinden. Je kent het bedrijf en de administratie inmiddels goed en daardoor kun je snel aan de slag. Hoe leuk is het dan om te zien dat er ook nog veranderingen zijn doorgevoerd waarop jij ze eerder hebt geattendeerd!

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of heb je behoefte aan een frisse blik en/of tijdelijke ondersteuning? 

Kijk dan op onze interim pagina voor salarisadministratie

Of neem dan gerust contact met ons op via 0883210700