Bentacera en TIGRA houden thuiswerkend Noord-Nederland inzetbaar

11 januari 2021

Thuiswerken was in Nederland altijd al erg populair, maar door de coronacrisis zit nu bijna iedereen noodgedwongen thuis achter de laptop. Dit roept bij medewerkers veel verschillende reacties op. De één vindt het heerlijk om thuis te werken, is productiever en meer gefocust. De ander vindt het onprettig, heeft geen goede voorzieningen en mist de sociale interactie.

Thuiswerken, riante werkplek of zolderkamertje?

We horen van onze klanten dat medewerkers thuis soms in een riante kamer werken met een op hoogte verstelbaar bureau, maar we horen ook dat er medewerkers zijn die op een zolderkamertje werken met de laptop op schoot, het tweede beeldscherm op een nachtkastje en de muis op de stoel naast hen.

Als de thuiswerkvoorzieningen niet op orde zijn, zoals in het laatste voorbeeld, kan dat tot zowel fysieke als mentale klachten leiden en dus tot verzuim. Een medewerker die zich ziek meldt, kost gemiddeld €250 per dag. Daarbij weten medewerkers vaak niet wat de Arborichtlijnen zijn en wat ze kunnen verwachten van hun werkgever omtrent thuiswerken. Het is dus essentieel dat je als werkgever de thuiswerkplek goed regelt voor je medewerkers.

Helderheid bieden door beleid

Met de huidige situatie rondom corona en het zicht op meer thuiswerken in de toekomst, is het van belang als bedrijf helderheid te creëren over de mogelijkheden van thuiswerken. Met een thuiswerkbeleid en een duidelijk plan voor het faciliteren van slim thuiswerken, kan jouw bedrijf voorzien in deze helderheid.

TIGRA en Bentacera slaan de handen ineen

Om de ondernemers van Noord-Nederland bij deze uitdaging te ondersteunen, slaan TIGRA en Bentacera de handen ineen. TIGRA werkt op het gebied van arbeidsgezondheid aan het inzetbaar houden van werkend Nederland. De afdeling Personeel & Salaris van Bentacera ondersteunt werkgevers bij uitdagingen op het gebied van personeel.

Thuiswerken goed ingericht

De HR-adviseurs van Bentacera ondersteunen de ondernemer bij het opzetten van het thuiswerkbeleid en de implementatie daarvan. Met een goed thuiswerkbeleid en het faciliteren van het thuiswerken neem je de regie weer in eigen handen. In het thuiswerkbeleid worden meerdere facetten van het thuiswerken meegenomen: verantwoordelijkheden, verbinding, werk-privé balans, arbo regels en hoe je het in de praktijk goed regelt. Allemaal essentiële punten waar je als ondernemer rekening mee moet houden om thuiswerken goed te faciliteren en te implementeren in je bedrijf.

Praktische ondersteuning op de thuiswerkplek

Als de werkplek thuis verkeerd is ingesteld of als het meubilair niet optimaal is, kan dit leiden tot klachten bij jou of je medewerkers. Om hier (preventief) op in te spelen, heeft TIGRA de online werkplekcheck en de e-learning ‘Dynamisch thuiswerken’ ontwikkeld.

Online werkplekcheck
Tijdens een online werkplekcheck videobel je met een TIGRA adviseur. Deze online videobelsessie duurt ongeveer 45 minuten. Je krijgt uitleg over het juist instellen van je thuiswerkplek, maar de adviseur geeft ook praktische tips. Kijk bijvoorbeeld elke 20 minuten 20 seconden lang naar een voorwerp op 20 voet (6 meter) afstand. Op die manier komen je ogen bij beeldschermwerk even tot rust. Ook krijg je praktische tips over pauze houden.

E-learning dynamisch thuiswerken
De e-learning ‘Dynamisch thuiswerken’ is puur gericht op het thuiswerken. Hoe creëer je een optimale thuiswerkplek als je keukenstoel en tafel niet in hoogte verstelbaar zijn? Het is belangrijk om een goede werkhouding te hebben, ondanks dat het meubilair wat je gebruikt wellicht niet helemaal passend is. Met het doorlopen van deze e-learning krijg je adviezen op het gebied van meubilair, maar ontvang je ook tips om je thuiswerkdag in te vullen.

Van nadeel naar voordeel

Door thuiswerken op een juiste manier te implementeren, zal het gevoel van "moeten thuiswerken’’ veranderen naar een "goede arbeidsvoorwaarde’’. Hiermee lever je een bijdrage aan de onderneming en de maatschappelijke belangen. Alleen door samen thuiswerken op de juiste manier in te richten, zal je bedrijf wendbaar worden en faciliteer je bevlogen medewerkers in hun dagelijkse werkzaamheden.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over de vakantiedagen van jouw medewerkers? Neem dan gerust contact op via 088-3210700 of door middel van onderstaand contactformulier.

Lukas van Middelaar en Djimmer Julianus