Sleutelen aan aantrekkelijk werkgeverschap

Gepubliceerd op 12 mei 2017
Sleutelen aan aantrekkelijk werkgeverschap

Steeds vaker hoor ik dat werkgevers moeite hebben met het vinden van nieuwe medewerkers. Hoewel de mate waarin dit probleem aanwezig is varieert per functie en ook per branche, valt het mij op dat dit vraagstuk binnen eenzelfde branche of functie door werkgevers ook heel verschillend wordt beleefd: de één ervaart het als groot probleem, terwijl de ander nergens last van heeft: ‘ze bellen gewoon bij mij aan!’.

Hoe zorg jij er, in een krapper wordende arbeidsmarkt, als werkgever voor dat de perfecte sollicitant gewoon bij je aanbelt? Daar kun je zelf veel aan doen! Het heeft alles te maken met hoe jij je als werkgever profileert: employer branding.

Hoe word ik een aantrekkelijke werkgever?
Bij die vraag denk je al snel aan goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. En er is meer: uit diverse onderzoeken blijkt dat door veel werknemers werksfeer, ontwikkelingsmogelijkheden en het zich kunnen identificeren met de missie en visie van hun werkgever, hoger worden gewaardeerd dan een (hoog) salaris of mooie auto.

Een aantal ideeën:
1. Employer branding kan geen doel op zich zijn. Profileren als goede werkgever kun je daarom ook niet overlaten aan een personeels- of marketingadviseur. Het beeld van je bedrijf dat je bij de buitenwereld wilt oproepen, zal binnen het hele bedrijf gedragen moeten worden. Anders prikt de sollicitant hier snel doorheen. Met behulp van social media heeft de sollicitant steeds vaker al een goed beeld van wat er zich bij zijn toekomstige werkgever afspeelt. Hij kan al door de ‘glazen deur’ van je bedrijf naar binnen kijken (voorbeeld: glassdoor.com).
2. Zorg ervoor dat de identiteit van het bedrijf helder is, wordt gedragen door de medewerkers en dat duidelijk is aan welke droom jullie werken.
3. Blijf bij jezelf. Breng een persoonlijk verhaal en breng het verhaal persoonlijk.
4. Zorg ervoor dat je medewerkers de droom en dit verhaal kunnen bevestigen vanuit hun eigen overtuiging. Wat zij delen in de kring van hun relaties heeft steeds grotere reikwijdte.

En hoe komt die unieke medewerker dan bij mij?
Ik verwacht dat de werkgever een steeds actievere rol gaat spelen in de zoektocht naar een nieuwe medewerker. Een vacature plaatsen en afwachten is niet meer voldoende. Het gebruik maken van netwerken, ook die van je medewerkers, wordt steeds belangrijker. Op het www kun je zoekopdrachten formuleren, die netwerken als LinkedIn en Facebook afstruinen op kandidaten. Vergeet daarbij de onderwijsinstellingen niet. En, als je wat wilt halen, moet je ook bereid zijn om wat te brengen: stagemogelijkheden, bedrijfs- of beroepsoriëntatie, etc.

Natuurlijk ga je voor de beste medewerker. Alleen, wat is ‘de beste’? Afgezien van vakinhoudelijke kwaliteiten en persoonlijke competenties gaat het daarbij om wat de beste medewerker is voor het team.

Een voorbeeld? Alhoewel ik zelf minder met social media heb, onderken ik wel degelijk het belang ervan. Ik probeer daarom mensen om mij heen te verzamelen die daar goed in zijn en aardigheid in hebben. Uiteindelijk bepaalt het team het succes van de organisatie, niet alleen het individu. En dit draagt dan weer bij aan het beeld van jouw bedrijf als een aantrekkelijke werkgever.

Frans van den Berg

Wij maken tijd

  • De zaken goed op een rij hebben
  • Grip op processen krijgen
  • Betere balans tussen leven en werken
  • Wij maken tijd door te bentaceren!

Alles in de cloud

bentaceraapp

Alles op één plek: de Bentacera cloud!

Meer weten?