Onzekere toekomst voor je bedrijf? Doorbreek het patroon!

Gepubliceerd op 30-10-2020 15:11:17

In de praktijk zien we dat diverse branches het zwaar hebben en soms lijkt het dat ondernemers de grip op hun onderneming verliezen. Daarentegen zijn er ook ondernemers die door de groei van hun bedrijf de bomen in het bos niet meer zien. Ook dan kun je de grip op je bedrijf verliezen. We zien dus allerlei scenario’s voorbij komen, maar de overeenkomsten zijn dat men zónder heldere doelen en een goed plan vaak geleefd wordt door het bedrijf in plaats van dat de ondernemer het bedrijf stuurt. ‘Hard werken’, ‘in cirkels draaien’, ‘overleven’ en ‘brandjes blussen’ zijn veel gehoorde termen als je een ondernemer vraagt wat hen dagelijks bezig houdt. Zeker in tijden van crisis.

Het is daarom goed om dit patroon af en toe te doorbreken en als ondernemer stil te laten staan bij jouw echte motivatie, drive, visie, missie, passie en doelstellingen. Want: “Waarom doe je wat je doet?”, “Waarom ben je dit bedrijf gestart?”, “Waar wil je over 5 jaar staan met je bedrijf en hoe ga ik daar komen?”.

Een toekomstgerichte onderneming begint met een helder toekomstbeeld, met daarbij een realistisch en praktisch plan. Het toekomstbeeld van een onderneming is heel persoonlijk: van groei, naar stabiliseren, naar reorganiseren of toch naar stoppen. Het succes van het bedrijf zit ‘m vaak in hoe dicht een ondernemer blijft bij deze oorspronkelijke drive, keuzes en vragen. En zet je antwoorden op onderstaande vragen eens in een plan en laat deze eens kritisch en praktisch beoordelen. Voor de meeste ondernemers is een sparringspartner bij beantwoording van deze vragen van cruciaal belang. Een betrokken adviseur heeft tenslotte ook jouw doelstellingen en ambities voor ogen.

Stel de volgende 15 vragen om jezelf uit te dagen!

  • Wat is jouw drive, waar krijg je als persoon echt energie van?
  • Hoe verhoudt zich dit tot waar je nu dagelijks mee bezig bent?
  • Waarom ben je dit bedrijf gestart?
  • Wat is de missie met/van jouw bedrijf?
  • Wat is jullie visie op de markt?
  • Welke doelstellingen zijn gesteld?
  • Wanneer ben jij tevreden, of, wanneer ben jij voor jouw gevoel succesvol?
  • Wat is het onderscheidende vermogen?
  • Wat is het bestaansrecht van het bedrijf, of, waarom bestaat jouw bedrijf over 2 of 3 jaar nog?
  • Hoe helpt jouw bedrijf met jouw medewerkers, je bij het realiseren van jouw missie en doelstellingen?
  • Welke klanten bedien je daar nu mee?
  • Hoe zou jij je huidige klanten omschrijven?
  • Als een (nieuwe) klant zich meldt met een aanvraag, wat zijn dan de chronologische stappen die doorlopen worden tot aan de levering van het product of dienst?
  • Waar zitten in dit traject de “WoW”-effecten voor jouw klanten en collega’s?
  • Als er sprake is van bv. faalkosten, inefficiëntie, vertraging, improductiviteit, waar ligt daar dan de oorzaak van binnen het bedrijf? En wat zijn mogelijke gevolgen?

Ben je nieuwsgierig hoe wij iets voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Wij maken tijd

  • De zaken goed op een rij hebben
  • Grip op processen krijgen
  • Betere balans tussen leven en werken
  • Wij maken tijd door te bentaceren!

Alles in de cloud

bentaceraapp

Alles op één plek: de Bentacera cloud!

Meer weten?