Hoe word je de beste?

Gepubliceerd op 28 september 2017
Hoe word je de beste?

In gesprek met ondernemers vraag ik regelmatig: ‘Wat is je ambitie met jouw bedrijf?’. Uit de reacties komt meestal wel een van de “ste’s” terug, zoals de mooiste, grootste, aantrekkelijkste en natuurlijk de beste willen zijn op een bepaald vakgebied, in een regio of bijvoorbeeld in klantbediening.

Op mijn vervolgvraag ‘En wat doe jij dan om de beste te worden?’ krijg ik echter zelden een helder antwoord. Het blijft meestal bij “We doen ons uiterste best en werken er keihard voor”. Daarom deel ik in deze blog twee principes die concreet bijdragen aan het worden van de beste.

Als je de beste bent, betekent het automatisch dat er anderen zijn waarmee jij je kan vergelijken. Jij bent beter dan anderen. Je bent zelfs de beste. Om de beste te worden en blijven zul je moeten verbeteren, anders haalt de concurrent je in. Mijn eerste principe is dan ook:

De beste zijn betekent continu verbeteren.
Dit gaat niet alleen over het verbeteren van je product of je proces, maar vooral over het verbeteren van je mensen, je team en jezelf. Betere mensen zorgen namelijk voor betere producten en processen. Continu verbeteren is niet een project of trucje, het is een mindset, Een cultuur gedragen vanuit het dna.

In veel bedrijven worden successen geboekt met LEAN, agile en scrum; goede methoden om projectgewijs verbeteringen door te voeren. Helaas eindigt dit succes vaak ook bij het einde van het project. Het vasthouden van een flow aan verbeteringen lukt maar weinigen. Hoe kom je dan tot een cultuur van continu verbeteren? Om hier een antwoord op te vinden hebben we een tweede principe nodig:

Ga leren van de beste.
Eind 2016 is Toyota voor de dertiende keer uitgeroepen tot waardevolste automerk ter wereld. Hoe ze dit doen? In de kern door continu te verbeteren, met respect voor elkaar. De verbeterdrive van de oprichter (Toyoda) in de negentiende eeuw is tot op de dag van vandaag meetbaar en merkbaar, wat betekent dat ze per jaar meer dan een miljoen verbeteringen doorvoeren!

Naast de bekende LEAN-methodieken, passen ze ook hun (veel minder bekende) filosofie van KATA toe. KATA staat voor routine. In hun handelen, en dus het gedrag van mensen, passen ze continu een aantal routines toe vanuit een aantal belangrijke waarden.

In de kern gaat het erom dat je in kleine stappen samen tot verbeteringen komt, gekoppeld aan je doel, missie en visie. Deze verbeteringen komen voort uit lessen. Fouten bestaan niet, lessen wel. Leren doe je door te experimenteren. Iets ontdekken wat je nog niet wist en dat toepassen bij je toekomstige acties. Je stelt jezelf steeds weer routinematig de volgende vijf vragen:

1. Wat is mijn uitdaging?
2. Wat is mijn actie?
3. Wat is mijn verwachting?
4. Wat is de uitkomst?
5. Wat is de les?’

De beste willen zijn, betekent 80 procent routinewerk en 20 procent verbeteren. Hoeveel procent van jullie tijd, geld en aandacht steken jullie in verbeteren? En geef jij het goede voorbeeld hierin? Een mooie uitdaging!

Wil je meer weten over hoe je deze principes voor jouw bedrijf kan laten werken?
Bel me gerust: 06-54 95 37 47.

Hans Heres

Wij maken tijd

  • De zaken goed op een rij hebben
  • Grip op processen krijgen
  • Betere balans tussen leven en werken
  • Wij maken tijd door te bentaceren!

Alles in de cloud

bentaceraapp

Alles op één plek: de Bentacera cloud!

Meer weten?