Gouden kansen met jouw (big) data?

Gepubliceerd op 1 november 2017
Gouden kansen met jouw (big) data?

Kom jij de term ‘big data’ ook te pas en te onpas tegen? Weet jij het verschil tussen big data en business intelligence? Vraag jij je ook af welke stappen je op dit moment kunt ondernemen met jouw (big) data? Je bent niet de enige die met deze vragen rondloopt. Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel in januari 2017 bleek dat bijna de helft van de bevraagde bedrijven behoefte heeft aan ondersteuning om hun ondernemingskansen rondom big data te bepalen en een antwoord te vinden op de vraag welke databronnen daarvoor nodig en beschikbaar zijn.

Veel artikelen over deze onderwerpen bevatten teksten als “gouden kansen”, “grote impact” of “radicale verandering”. Dit klinkt alsof je er niet omheen kan en het zeer urgent is om met data aan de slag te gaan. Ik denk dat data inderdaad waarde kan creëren, maar de stappen om daartoe te komen hoeven niet zo rigoureus te zijn als je misschien verwacht.

Big data versus business intelligence
Big data: Van big data wordt gesproken als sprake is van een grote hoeveelheid data, een hoge snelheid waarmee de data beschikbaar komt en/of veel diversiteit aan data. De investeringen zijn kostendekkend, innovatief en leveren verbeterde inzichten, ondersteuning aan de besluitvorming en proces-automatisering.

Business Intelligence: Een paraplubegrip voor onder andere software, infrastructuur en ‘best practices’ die toegang geven tot data en de analyse daarvan zodat beslissingen en prestaties verbeterd en geoptimaliseerd kunnen worden.

Zoals uit de bovenstaande definities van Gartner blijkt, zorgt business intelligence voor toegang tot (big) data en de analyse daarvan. Het gaat daarbij niet per se om big data. In de meest eenvoudige vorm kan het ook gaan om een kleine, eenvoudige dataset die periodiek beschikbaar komt. Het analyseren en visualiseren van een dergelijke dataset kan zeker waarde creëren voor het management en/of andere medewerkers binnen de organisatie. De gevisualiseerde dataset kan in dat geval via (interactieve) dashboards verspreid worden onder de juiste personen. Op het moment dat een dataset omvangrijker wordt, dagelijks beschikbaar wordt gesteld en/of gecombineerd wordt met andere datasets van zowel interne als externe bronnen kan er mogelijk meer waarde gecreëerd worden.

Het begint met dromen…
Welke data zou jou kunnen helpen bij het realiseren van je doelstellingen? Welke data is al aanwezig, maar wordt mogelijk nog niet optimaal benut? Welke externe zogeheten ‘open data’ zou jou kunnen helpen? Je kunt daarbij denken aan klimaatgegevens, CBS of social media. Google maar eens op de zoektermen “big data” en “[jouw branche]” en laat je inspireren door succesverhalen. Na het dromen kun je natuurlijk zo enthousiast zijn dat je meteen stappen wilt nemen om je droom te kunnen verwezenlijken. Wacht dan ook niet af, maar ga met jouw dromen en data aan de slag. Begin klein en werk stap voor stap naar je droom toe!

Wij helpen onze klanten met het vormgeven van hun datadromen en hebben kennis in huis over business intelligence en data analyse om ook daadwerkelijk stappen te kunnen nemen. Heb jij ook behoefte aan ondersteuning? Bentacera kijkt graag met je mee.

Bert Dijkstra
06-11517902

Wij maken tijd

  • De zaken goed op een rij hebben
  • Grip op processen krijgen
  • Betere balans tussen leven en werken
  • Wij maken tijd door te bentaceren!

Alles in de cloud

bentaceraapp

Alles op één plek: de Bentacera cloud!

Meer weten?