Ben jij ook ‘het waarom’ voor je medewerkers?

15 februari 2019

De medewerkers in jouw bedrijf zijn het hart van het bedrijf en je belangrijkste kapitaal. Zij zorgen voor tevreden klanten, productontwikkeling en het resultaat. Je medewerkers zijn dus belangrijk voor jou, maar daar staat tegenover dat jij minstens net zo belangrijk bent voor hen.

Jij bent belangrijk, want jij bent de basis van het bedrijf. De basis van de Golden Circle van Simon Sinek is de vraag waarom jouw bedrijf bestaat. In zijn TedTalk gebruikt Sinek het merk Apple als voorbeeld. Het waarom van Apple is "In everything we do we want to challenge the status quo". Deze missie komt bij de drijvende kracht achter het merk, Steve Jobs, vandaan. Doordat Steve Jobs al vanaf de dag dat hij als tiener met elektronica begon te werken de gevestigde orde wilde uitdagen, daagde hij continue zijn medewerkers uit om verder te gaan waar de rest zou stoppen. Hij deed dit op onconventionele en soms zelfs brute wijze. Toch kozen mensen er voor om bij Apple te werken, want de passie die Apple uitstraalt trekt aan.

Zoals Steve Jobs ‘waarom’, de drijvende kracht voor Apple was, zo ben jij dat als ondernemer voor jouw mensen. Of het er nu drie of 150 zijn. Jouw drijfveer voor jouw bedrijf draag je bewust of onbewust over op de mensen die met je samenwerken. Als je het bewust doet, kun je doelgericht je mensen motiveren om dat wat bij jouw bedrijf past, uit te dragen. Zo zien klanten het bestaansrecht van jouw bedrijf direct terug in de producten of service die ze krijgen van je medewerkers en merken je medewerkers in alles wat jij doet dat ze bij jouw bedrijf passen. Daarom ben jij het ‘waarom’ voor jouw mensen, en dat is waarom jij zo belangrijk voor ze bent.